Wil je als transportondernemer echt geld verdienen?
“Wij wikkelen het telefoontje van de klant zo snel mogelijk af”
De ondernemer wijst hiermee naar de medewerkers op de planning, die op een zo efficiënt mogelijke wijze de telefoongesprekken afhandelen. Zij doen dat met volle overtuiging. Toch is het maar de vraag of de klant hier echt blij van wordt …………………
“Wij doen wat we beloven – afspraak is afspraak”
Als je gaat kijken naar de medewerkers die op een planning actief zijn hebben deze veelal het gedragstype “correct en precies”. Dit zijn mensen die zich het lekkerste voelen bij structuur en haalbare afspraken maar zich hier ook aan vasthouden. Als de klant het uiteindelijk anders wil wordt er onmiddellijk naar de gemaakte afspraak verwezen. Laat duidelijk zijn; het is ook lastig om iets in een planning te veranderen maar luister eens goed naar de klant……..en ga op zoek naar mogelijkheden……………………… geef hem in ieder geval het gevoel, dat je alles voor hem in het werk stelt.
“Zijn ze nog wel blij met mij als klant”
Regelmatig spreek ik klanten, die aangeven het gevoel te hebben hun zendingen bij een vervoerder onder te mogen brengen en dus een grote zak met geld meebrengen maar het gevoel hebben verder niet te lastig te mogen zijn; het klantgevoel is weg. Jammer…… bijna 76 procent van de klanten vertrekt bij een leverancier omdat ze het gevoel hebben geen aandacht meer te krijgen.
“Het geld wordt verdiend of weggegooid op onze planning”
De ondernemer wijst hiermee naar de planning, die door de afdeling is gemaakt. Als een planning goed loopt of er bij onregelmatigheden goed wordt geschakeld wordt er geld verdiend. Als een planning niet goed loopt kost een planning geld. Maar hoe makkelijk is het om meeromzet te pakken door het stellen van de juiste vragen……………?
De oplossing: Besteed –oprechte- aandacht aan je klant!
123commercie traint de transportbranche. Wij trainen juist de planning en klantenservice veel op klantvriendelijkheid en klantgerichtheid. Hoe professioneel is het, als je aandacht hebt voor de klant. Begrijpt wat de klant wil maar ook waarom hij dit wil. Investeer tijd in de klant en raffel serieuze vragen niet af. Dit betekent, dat je af en toe de structuur wat los moet kunnen laten en niet te vast moet houden aan regels en procedures; ook al heb je gelijk.
Wil je echt geld verdienen? Geef dan oprechte aandacht aan je klant en pak die meeromzet!