Hoe fantastisch is het niet als je bij je klant aan tafel zit en hoort hoe enthousiast hij is over jouw bedrijf en de positieve bijdrage die jij levert om zijn bedrijf nog succesvoller te laten presteren.
Het overkwam mij afgelopen week weer. Natuurlijk wist ik, dat we de zaken goed hadden geregeld maar toch is het altijd weer even afwachten hoe men reageert. Met een voldaan gevoel ging ik bij de klant weer weg. Ja ik liep op “veertjes”. In de auto terug naar kantoor kwamen verschillende gedachten naar voren waaronder “Ja, daar doe ik het nou voor”. Maar ik zat ook te denken…..ja maar wat levert aandacht voor de klant eigenlijk enorm veel op.
Allereerst liep ik met een grote glimlach en met de juiste energie de hele dag rond en kreeg daardoor veel plezierige reacties terug van mensen op straat en aan de telefoon. Daarnaast heb ik er weer een “fan” bij. Het “hoort-zegt-het-voort”-principe geldt nog steeds als een van de beste aanbevelingen. Weet dat de reclame die jouw klant voor je maakt bijdraagt aan minder kosten die je hoeft te maken voor acquisitie en marketing.
Maar vergeet het “reclame”-effect van het enthousiasme van je klant ook niet. Hij is onwillekeurig en waarschijnlijk ongezien bezig om je te promoten binnen zijn netwerk. Mocht je bedrijf willen groeien, dan is deze “klanttevredenheid” zeker een onderdeel van het totale traject wat je dan afspreekt om tot die groei te komen.
Goed….we zijn inmiddels weer op aarde geland ……………………………..op naar een nieuwe fan.