U werkt op een advocatenkantoor of u bent een goede zelfstandige advocaat. U beschikt over een sterke juridische aanpak maar hoe gaat u dat onder de aandacht brengen van uw doelgroep, uw klanten of cliënten?
Onderstaande tekst kwam ik tegen op de website van de Nederlandse orde van advocaten.
“Het beroep van advocaat is een boeiend en afwisselend beroep: je komt in aanraking met de meest uiteenlopende mensen in allerlei maatschappelijke situaties. En het heeft de charme van een vrij beroep: je bent ook zelfstandig ‘ondernemer’”.
Na het volgen van de rechtenstudie gaan veel advocaten aan de slag bij een kantoor en enkelen starten een eigen kantoor op. Ze zijn specialist op hun vakgebied maar hoe kunnen ze dat onder de aandacht krijgen van “de klant” of cliënt zoals u wenst?
Echte commercie voor advocaten of binnen de advocatuur was voorheen uitgesloten maar de markt verandert en nu komt het toch steeds meer op “het ondernemen” en een gedegen commerciële aanpak -strategie aan.
Onderdelen van de commerciële aanpak kunnen acquisitie of het voeren van een verkoopgesprek zijn. Hierin koppel je de toegevoegde waarde van je kantoor aan de wensen en eisen van je klant. Dit is toch niet meer dan normaal? De klant komt dus ook binnen de advocatuur weer echt centraal te staan.
Maar er is meer dan alleen (koude-) acquisitie en verkoop. Bij alle medewerkers die ook contact hebben met de klant moet commerciële awareness worden gecreëerd en klanten moeten actief worden beheerd door bijvoorbeeld relatiebeheerders en accountmanagers bij de grotere kantoren of de advocaat als ondernemer zelf.
Wacht niet te lang met het ontwikkelen van een gedegen commerciële aanpak. Uw vakbroeders of eigenlijk concurrenten zijn er al mee bezig. Als trainings- en advies bureau binnen de advocatuur helpen wij u graag op weg bij het opzetten en optimaliseren van commercie. Uiteraard kloppen we voor juridische vraagstukken liever bij u aan.